I sina arbeten utforskar och gestaltar An-My Lê konflikter utan förenklande representationer av krig och det militära maskineriet. Genom att hålla ett avstånd till sina objekt skapar hon nyanserade skildringar som rör sig mellan dokumentation, fiktion, lek och strid. Med personliga erfarenheter och starkt engagemang som bakgrund genomsyras hennes bilder av en stillsam intensitet.
An-My Lês konsthistoriska inspiration är inte minst 1800-talsfotograferna Roger Fenton, Timothy O’Sullivan och Gustave Le Gray. Hon dras till klarheten och valörrikedomen i deras fotografier, såväl som till dramatiken i de storslagna ämnen de behandlar. I likhet med sina förebilder arbetar även An-My Lê med en storformatskamera, vilket gör det möjligt att kunna återge sina motiv med största möjliga skärpa och tonomfång. Till An-My Lês referenser hör också historiemålningar av William Turner och Theodor Géricault.
I utställningen presenteras An-My Lês samtliga större serier. Viêt Nam (1994-1998) gestaltar det vietnamesiska landskapet, Small Wars (1999-2002) skildrar Vietnamkrigets scener återuppförda i Virginias och North Carolinas skogar. Filminstallationen 29 Palms (2003 – 2004) visar amerikanska soldaters förberedelser inför den stundande stationeringen i Irak och Afghanistan. Under arbetet med den senaste och omfattande serien Events Ashore (2005-2014) reste An-My Lê tillsammans med den amerikanska försvarsmakten. Under resorna utforskade hon USA:s ökade globala verksamheter och krigets följder som hon betraktar i stillsamhet, borta från stridens hetta – något som är karaktäristiskt för hennes konstnärskap.jag försöker att förstå hur An My lê hade känt om kriget inte var över ? Om jag försöker åka tillbaka till kurdstan och ta kort på Halabja
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar